Sunday, March 6, 2011

Kerana Itu Ia Dicipta



Hening,
Sunyi,
Sepi,
Suram,
Kelam,
Suasana hitam segenap alam.

Jeritan memekak tak lagi kedengaran,
Tekak kering dek angin sahara,
Tegak tubuh dek tulang belakang,
Lemah, lumpuh, terjatuh.

Semalam yang indah berseri,
Semalam yang menjadi saksi kau berdiri,
Jua semalam saksi kau ketawa menyeri,
Hilang kerana tiba hari ini,
Takkan berulang kerana inilah realiti.

Kerana itu ia dicipta,
Kerana itu mampu mengungkap segala,
Kerana itu pencerita ceritera,
Kerana itu paling berkuasa dicipta-Nya,
Kerana itu adalah air mata.

Kerana itu ia dicipta,
Tak perlu lagi aku bersuara,
Tak perlu lagi aku berlari berkata-kata,
Tak perlu lagi aku bangun membuka mata,
Tak perlu lagi aku cerita pada semua,
Kerana air mata,
Kamu tahu segala.

Biar ia mengalir,
Deras air terjun turun di pipi,
Biar ia habis,
Bak perigi kontang tak berfungsi lagi,
Biarkan ia,
Biar ia sampai bila-bila,
Biar ia tanpa diseka,
Kerana kini si pembahagia jiwa,
Kerana kini mereka sudah tiada.


+ _ + terima kasih sudi baca entri aku. sila komen dan jemput datang lagi. + _ +

1 comment:

Anonymous said...

sy terkesan membaca puisi kamu..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...