Sunday, July 17, 2011

Tutorial lipat-melipat | CM6

Apa khabar orang kampung? Aku dah terlebih bajet masa sendiri nak post entry nie. Aku hampir berputus asa memikirkan toturial apa yang paling best nak show off kat korang semua, sampaikan mak aku yang tak tahu apa-apa pasal blog, aku dok tanya. Sian mak aku. Hihihi. Seingat aku, sepanjang aku ada dalam dunia blog dan ber'blogwalking' hulu-hilir ke blog otai-otai, tak ada lagi yang wat tutorial cam aku wat nie. Kira korang bertuah lah dapat jumpa toturial nie. Hahaha. Bangga diri sekejap.


Ilham buat tutorial ni aku perolehi lepas aku bengang dengan adik-adik lelaki aku yang memang langsung tak pernah nak kemas almari baju dorang. Apatah lagi memegang baju untuk dilipat. So, hari nie, aku nak tunjuk sikit kat korang (terutamanya blogger lelaki) yang rajin sangat update post, blogwalking sana-sini, komen kencang kat blog orang, untuk belajar nak lipat baju kemeja. Korang pandai pakai je kan. So, aku nak ajar mengemas sikit almari tue.


1. Bentang baju tue sebesar-besar alam. Lipat bahagian badan kanan baju tue ke dalam (seperti dalam gambar).



 2. Lipat bahagian lengan kanan baju ke dalam, menindih bahagian badan kanan baju yang dilipat tadi (seperti dalam gambar).


3. Ulang langkah yang sama untuk bahagian badan dan lengan kiri baju dengan menindih bahagian yang telah dilipat tadi (seperti dalam gambar).

 (2) <------- (1)
penat aku adjust, tapi still terbalik

4. Then, bahagian bawah badan dilipat ke atas (seperti dalam gambar).



 5. Akhir sekali, bahagian yang dilipat tadi, dilipat sekali lagi sehingga ukuran lipatan sama di paras bahu baju (seperti dalam gambar).



Pergh, memang aku tak percaya. Akhirnya, aku berjaya membuat tutorial yang pastinya buat korang semua ternganga. Hahaha. Selamat mencuba. *Aku sangat berharap adik aku baca toturial nie. =)




+ _ + terima kasih sudi baca entri aku. sila komen dan jemput datang lagi. + _ +

18 comments:

iKhRam said...

alamak..

nmpknyer bukan adik kamu jer yg baca.. saya pun baca.. siap nak try.. hehehe

Mr. Asada said...

saya lipat lain. hehe.. bhgian butang baju tu kat luar, so macam kat kedai punya lipatan.

tapi kalau malas, guna je hanger. lalala~

Azhafizah MN said...

fiza akan lipat kemeja mcm encik asada..mcm kat kedai tu..heee

eddy syrol said...

hahaha..saya lipat lagi lain, bg dua lengan tu bertemu..dan lipatkan ke bawah..sampai bentuk segi empat sisi sama...kalau lipat ikut cam kedai punya lama, apa lagi kalau baju belambak gile..hehehe...

semutsengal said...

Ala,

guna hanger sudah.

kan senang ?


AHHAHAHAHAHAHA

ⒷⒽⒶⒾ ⒸⓄⓄⓁ said...

Pehhh , sye lipat bju lgi kemas laa , hahaha.. :P

kathy said...

tutorial yang bagus utk yg malas nak lipat baju..hihi~

Alif Haris said...

wohoho .. pndainye .. hehe

boleh jadi surirumah berkaliber ni ^^

humble.yat said...

wah!best..akhirnya ada tutorial yg bgus..:-)harus try nih..

iPai said...

wah .. serius susah nak jumpa tutorial macam ni ..

baru search google tadi, link post ni rangking no 4 .. sebab sangat unik ..

tp saya lipat lain .. lipat cam kedai n yang supermarket buat ..

Unknown said...

malas lah nak lipat...alif prefer sangkut je semua baju sbb xnak bagi kedut2..huhu..

MeIsMe said...

=.=' hanger sudah... iron siap2 sangkut je... lagi licin baju tu
>.<!

Admin said...

hehehe..
jenuh 10 hari 1 bakul t.
ley try nei, nmpak cun ja :)

Mr.Superman said...

ehem...dun wory laling..



tgn ni bkn takat lipat bju je,lipat org pun bole :P


duk rmh bujang hr2 lipat bju sdri.




blk rmh parents pun lipat bju parents skli.



sobb..T_T bunyi mcm seih.tp best apa..hee ;D tu sume mak mertua syg.*klu ado mak mertua*

iPai said...

hahah .. abg stalker .. promote diri sendiri nampak .. haish ..

Mr.Superman said...

haha..



jual minyak.sila bg ruang pd yg lbh tua ye ipai. :D

iPai said...

baik2 .. aku memberi laluan .. hehe

Mr.Superman said...

hahah..ipai,dgn ko aku rela la..


madu jom?**mke dua2 kne sepak dgn izfa**haha

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...