Friday, November 2, 2012

Inikah Dia Cinta Pandang Pertama

"Tumpang lalu," tiba-tiba seorang lelaki minta aku mengalihkan sedikit badanku yang mungkin 'terover' besarnya di tengah-tengah beranda kaki lima di hadapan kelas. Aku mengalihkan sedikit badanku sambil mengomel kecil, "tak kan tak boleh lalu kot. Aku bukan besar pun."

Kisah itu berlalu beberapa ketika tanpa aku ingati. Namun ia kembali berlegar di ruang mata saat aku sedang menunggu adikku di foodcourt untuk pulang ke rumah selepas kuliah. Lama pula terpaksa menunggu pada hari itu sehingga aku dihimpit rasa bosan, aku pun meluaskan pemandangan. Eh, betul ke mengusya-usya sekeliling meluaskan pemandangan? Layankan saja lah labu.

Petang itu, adikku kata, dia ada hal. So, aku kena tunggu dia lama sedikit berbanding kebiasaannya. Aku memang merempit dengan adik aku ke kuliah. Sambil menunggu, aku konon-konon menelaah. Tak fokus pun sebab badan letih (alasan). Suasana foodcourt hingar-bingar dengan suara riuh-rendah pelajar yang tak reti duduk diam dan mahu pulang kerana foodcourt salah satu laluan utama pelajar untuk ke parking.

Kelihatan seorang jejaka tersenyum. "Macam pernah ku lihat, tapi di mana ya?," tertanya di benak hati. Aku hanya perasan mungkin. Dia senyum pada yang lain kot. Kembali berputar di kepala, "oh, dia lah yang minta lalu hari tue. Bukan besar sangat pun". Tiba-tiba aku tersedar bila adikku datang dan kami pulang.

*****

"Korang nak makan apa?," Nana bertanya sambil menggosok perutnya yang lapar. Masing-masing mula bangun, memegang dompet ingin menuju ke kaunter makanan. "Aku tak lapar. Kau belikan aku air milo cincau. Thank you," kataku sambil menghulurkan not RM 5 kepada Nana.

Masing-masing senyap apabila makanan di depan mata. Aku menghadap air kegemaranku dengan penuh sopan-santunnya. "Dik, ada orang kirim salam," tiba-tiba seorang kakak senior yang aku kenal datang berbisik kepadaku. Aku risik-risik, siapa yang berani-berani kirim salam kat aku (kirim duit ker, kereta ker, tak per lah juga), rupa-rupanya, "Mamat tue lagi!"

*****

Berlari-lari aku ke tandas kerana sudah tak dapat menahan untuk terkucil. Lama sangat menunggu pensyarah sampai aku sanggup menahan. Padahnya, yang ditunggu tak tiba, tetapi senior pula yang datang kerana diminta pensyarah untuk menjaga kelas bagi menjawab kuiz seperti yang dijanjikan. Cepat sajalah kuiz tue siap. Al-maklumlah, perbincangan beramai-ramai. Tue namanya perbincangan, bukan peniruan. = . ='

"Sapa kat dalam. Cepat sikit boleh tak?," nampak sangat aku sudah tidak tahan di situ. Lama pula menunggu minah kat dalam tue membuang. Apa sajalah yang dibuangnya di saat-saat kecemasan nie."Kau rupanya Fie. Aku ingat sapalah. Apa yang kau buat lama sangat kat dalam tue?," tak sempat dia menjawab, aku terkocoh-kocoh masuk mengambil tempat. Dari dalam, aku menjerit, "tunggu aku tau. Balik kelas sama".

"Eh, tak nak lah. Malu aku. Jangan tinggal aku. Jom masuk tandas balik," aku merayu kepada Fie bila tiba-tiba saat kami keluar dari tandas, aku ditunggu oleh seseorang. Mukaku merah padam menahan malu kerana saat keluar tadi, pastinya budak itu melihat tindakan tak senonoh aku membetulkan kain yang senget. "Hensom giler weh. Dah orang suka, terima je lah," Fie mengejekku sambil memuja-muji budak tue.

Belum sempat kami keluar tandas, "Dik, abang tue kirim salam." Kakak yang sama berkata perkara yang sama sekali lagi. "Kak, minta tolong. Adik segan lah. Minta dia jangan dekat situ. Adik nak masuk kelas", aku bersungguh meminta kakak itu memberitahunya supaya beredar.

*****

"Aku terima nikah Siti Nor Faezah binti Mohammed Ashaari dengan mas kahwinnya RM***** tunai." Sah. Bergema suara Mohd Nasrul Hadi bin Othman melafazkan akad di ruang tamu rumah itu. Syahdu sungguh saat itu. Dipeluk kedua ibu bapa tanda restu mengiringi bersama.

"Terima kasih sayang kerana menerima cinta abang. Kalaulah abang tak sabar, mesti abang tak dapat sayang. Abang mohon, sayang percaya pada abang. Paras rupa ini hanyalah ujian dari Yang Maha Esa. Kita sama-sama bina masjid cinta kita," kata-kata yang aku dengar tulus dari hatinya. Aku berdoa, moga jejaka ini tak berubah hati. Kalau dulu aku sangat bimbang dia mencari yang lebih menawan, kini aku yakin, hatinya telah ku tawan.


Berdasarkan kisah benar kami berdua. Hanya sedikit bingkisan bagaimana perkenalan bermula tanpa rasa cinta. Dan percayalah, kami tidak bercinta sehinggalah kami bergelar suami isteri. Ada masa, aku cuba coretkan lagi buat kenangan.


+ _ + terima kasih sudi baca entri aku. sila komen dan jemput datang lagi. + _ +

18 comments:

Anonymous said...

Keep working, nice post! This was the information I had to know.

Lyaa Suriany said...

oh sweeeeeeet sangat.

Unknown said...

cinta selepas nikah



sama la dgn TH

Miss Dilla said...

Salam..saya suka entri nih.. boleh tak tiba2 je saya sebak saat bc lafaz nikah tu..subhanallah.. sya dpt rs kbhagiaan awk..barakallahuma utk both of u.. :)

jeBateja said...

Wow...romantisnya....

Alif Haris said...

wah wah .. dah kawin akak ni ye. lama tak singgah sini. hee.

romantis sungguh ni..~

puan.mila said...

sweet sgt!! Mcm novel pun ada..suka!!

IntaNBerliaN said...

sweetnya...

emmm awk ni penulis ke.. sy baca entry ni rasa mcm awk ni penulis novel.. susunan kata best.. :-)

nadia farahida said...

bestnyaaaaaa awakkk...
sweetttt sangattttttt. ;))

Unknown said...

Cinta pandang pertama pastinya sukar untuk dilupakan.

cha said...

Alolo sweetnya :)

Anonymous said...

Tak ada istilah tidak bercinta sebelum nikah unless you are in arranged marriage. Just my 2 cent :)

Unknown said...

GEDIK... HAHAHA...

best2.. nk lg nk lg.. :P

Unknown said...

akak... gadis lesung pipi here..hehe sweetnyeeee..... n ur blog so nice.. ajar la saya hehe

Unknown said...

akk..sweetnye... so sweet abg akk 2 satu kolej ngn kita ye dulu hehe n ur blog cantik sgt... ajarla

nadia farahida said...

izfanor, cer tolong reply comment anonymous dekat atas ni, cakap so what??? ;p

yang, nak join photoshoot blogger dekat shah alam tak? dekat white studio. nanti bgtau nadia eh.

humble.yat said...

best gile entri cam baca novel je..
hihi cinta pandang pertama rupanya..

cop2 tetiba hot pasal komen anon. kat atas pasal isu tue...ish..ish..

Sheila Salim said...

Assalamualaikum ieza, wahh macam tengah baca novel. takda sambungan ke yanggg? hehehe sweet la korang...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...