Wednesday, November 7, 2012

Bulan Madu [bahagian 1]

Hukhukhuk. Terbatuk-batuk pula buat entry ini. Al-maklumlah, entry pasal kawin langsung non hado, tetiba meriah pula pasal berbulan madu. Ada aku kesah? Hahaha.

Cukup dah tu intro rasanya, Yang penting ada perenggang pertama, sesi pengenalan tajuk. Tak gitu? Selepas kahwin berbulan-bulan, barulah aku ada mood untuk cerita hal perkahwinan aku sendiri yang konon-kononnya nak membuat review pasal perkahwinanlah. Katanya lah. Ni kira warming up sebelum aku bersungguh-sungguh membuat cerita pasal perkahwinan yang katanya dari A sampailah ke Z yang mana, mungkin katanya ada yang DIY (hebat sangatlah pula bila aku guna perkataan nie) dan ada yang tunjuk saja dan bayar. Kahwin adalah sesi mengkopakkan poket. Katanya lah.

Okay, tak nak rakus sangat cerita hal majlis kahwin sebab nanti dah tak ada idea nak update entry. =.=' Nampak sangat aku malas berfikir. Hari ini, aku nak cerita pasal Bulan Madu kami selepas lebih kurang seminggu majlis perkahwinan. Siap ada bahagian bagai kat tajuk tue adalah kerana senang untuk aku cerita dari hari ke hari aku di tempat bulan madu. Gamaknya macam namploh hari pula aku kat situkan. Pak cik kayo !

Membebel dari tadi, tapi aku langsung tak cerita kat mana aku berbulan madukan. Destinasi yang dipilih oleh encik suami adalah di negeri Sarawak Bumi Kenyalang. Jauh gila dia bawa lari aku dari family aku. Sebenarnya, aku langsung tak tahu pasal pakej bulan madu yang diambil oleh encik suami sampailah satu peristiwa di mana kami perlu buat keputusan hidup dan mati sama ada betul-betul nak kahwin atau tidak sementelah encik suami sebenarnya adalah pilihan mak abah aku. Bab nie aku cerita nanti time review pasal kahwin.

Lokasi : Sarawak Bumi Kenyalang
Penginapan : Damai Beach Resort
Tarikh : 09 - 12 Julai 2012
(dah 4 bulan baru aku nak cerita)

Aku cerita dari sebelum aku sampai ke sanalah ye. Entry ini untuk cerita hari sebelum dan hari pertama (09 Julai 2012) aku berada di sana.

08 Julai 2012 (Ahad)

Time ni aku memang busy giler pack barang. Untuk pengetahuan korang, aku sangatlah tak pakar dalam mengemas pakaian yang nak dibawa untuk vacation. Selalunya, mak aku yang akan bagitahu berapa helai pakaian yang perlu dibawa. Disebabkan mak aku konon-kononnya nak membiarkan aku berdikari, makanya encik suami yang menjadi mangsa. Dah settle semua, maka sesi peluk cium mak abah tercinta sebelum bertolak. Buat pertama kalinya, aku akan berjalan jauh dengan suami yang baru berapa hari aku kahwin. Mak abah aku pesan macam-macam. Disebabkan keluarga encik suami berpindah ke Kuala Lumpur hanya sebulan sebelum majlis kami (keluarga mertua duduk Johor sebelum ini), makanya tiket penerbangan kami adalah di Lapangan Terbang Senai. Hambik ko, belum honeymoon dah kena drive jauh-jauh.

Makanya, hari Ahad itu kami berhoneymoon di atas jalan raya dari Shah Alam ke Johor. Cadangnya, malam itu, kami bermalam di rumah mak uda encik suami di Muar. Kami sampai dalam pukul 8 malam. Kami tak terus ke rumah mak uda, tapi ambil feel tengok baby baru sepupu encik suami. Konon melekat lah time honeymoon tue, tapi belum rezeki. Tak mengapa, sila cuba lagi. Lepas tu baru kami tumpang tidur di rumah mak uda.

Irdina Sofea

09 Julai 2012 (Isnin)

Tiket kami pukul 12.30 tengah hari, mendarat di Kuching. Makanya, pagi-pagi kami dah gerak dari Muar, takut lambat. Di airport Senai, tak susah sangat kami nak parking sebab ada kenalan abah mertua aku yang kerja kat situ. Makanya, kereta diamanahkan kepada beliau. Terima kasih kepada beliau kerana menjaga kereta encik suami dengan baik sekali. Yang penting free ! Kau hengat murah nak parking kat airport 4 hari, lepas tue ada orang yang jaga?

Tiket boarding pass kami yang dibuat secara online. Aku tengok tiket ni pun malam sebelum berangkat ke Johor.

Sampai di Kuching, perut memang lapar sangat-sangat. Al-maklumlah, dari pagi hanya nasi goreng saja yang diisi dalam perut. Naik flight memang buat kita lapar. Kami sampai lebih kurang pukul 3-4 petang macam tu. Tak berapa nak ingat sangat sebab perut lapar. Sampai kat airport Kuching, pusing-pusing kat situ cari tempat makan best. Tak banyak choice sangat. Tapi akhirnya kami pilih kedai makan yang biasa kami pergi kat semenanjung ni. Takut-takut keracunan (gile betul pemikiran) semasa hari mendarat. Hahaha. Kami pilih kedai makan ni. Only Mee. Aku biasa makan kat kedai ni kat SACC Mall, Shah Alam.

Menu pilihan kami, Asam Laksa Penang dengan Nasi dan Blackpepper Chicken bersama Air Cincau

Boleh tahan lah rasa dia. Tapi tak berapa nak best kalau nak dibandingkan dengan kat SACC tue. Lepas tu, sikit sangat dia bagi, tak macam kat SACC, banyak, lepas tue mangkuk dia besar. Tapi, demi mengisi perut yang sudah berkeroncong, kami layankan saja. Menu kat situ juga lain. Sebab ada menu tempatan macam laksa sarawak (tapi aku makan laksa penang) dan lain-lain. Aku belum berani cuba sebab aku nie senang meragam perut kalau tak kena selera.

Sepanjang makan, kami sibuk berbincang macam mana nak ke resort. Kami pun talifonlah kawan-kawan yang pernah ada di Sarawak termasukkan Umie @ Puan Pinguu. Rupa-rupanya, dia tak pernah sampai ke Kuching walaupun dan lama duduk kat Miri tu. Makanya, kami pun bertanya dan bertanya, sampailah bertemu jawapan pasti. Lebih kurang 2 JAM UNTUK SAMPAI KE RESORT DARI AIRPORT ! Gigih betul jadi perantauan di tempat orang. Buat keputusan naik teksi sebab kalau naik kereta sewa lagi mahal dan bukan tahu jalan pun. Pasrah ! Melayang RM 70. Nasib uncle teksi tue ramah.

Resit teksi

Sepanjang perjalanan tue, aku tengok tak banyak pembangunan yang dibuat. Cumanya, bagi aku agak messy pemandangan sebab tak dijaga dengan baik. Mungkin juga, kerajaan sana nak kekalkan seperti sediakala. Apa yang agak lain bagi aku, nama signboard kat sana panjang-panjang. Aku tak pernah jumpa lagi nama bulatan sepanjang itu kat sini.

Perjalanan kami diiringi dengan hujan renyai-renyai. Wah, feeling-feeling menyambut ketibaan pengantin baru gitu. Hahaha. Tak terasa sangat perjalanan jauh sebab uncle teksi tue sangat peramah. Ditambah pula pemandangan yang menghijau, memang menenangkan. Akhirnya, kami sampai ke destinasi.

Damai Beach Resort; tanda di main entrance resort
Suasana di main entrance
Encik suami sedang membuat pengesahan check in bilik. Beliau book bilik guna online sahaja
Depan pintu bilik. Sila abaikan jerawat besar di pipi itu. Beliau memunculkan diri 2 minggu sebelum majlis perkahwinanku. Sedih !

Masuk saja bilik, aku terkejut gila dengan surprise yang dibuat oleh encik suami. Daku hengat dia nie tak romantik langsung. Rupa-rupanya, ada juga terselit sikit-sikit sifat romantik tue. Kata nak honeymoon, perlulah romantik.

Hiasan di bilik (actually dalam toilet pun dorang hias, tapi lupa nak snap pic)
Pose dulu sebelum katil diselerak. Opss !

Teruja tengok bilik tue. Encik suami buat muka selambe bila aku dah terkejut beruk. Pakej yang encik suami ambil nie pakej honeymoon untuk bilik Seaview Deluxe. Memang bilik kami nie terus mengadap laut gitu. Macam tak percaya. Pemandangan sangat cantik dan mengujakan. Privacy memang tip top.

Pemandangan luar dari balkoni bilik kami
Tak ada orang nak kacau kau melainkan mak cik cleaner yang sibuk ketuk pintu pagi-pagi untuk bersihkan bilik dan juga panggilan talifon oleh pekerja mengingatkan tentang pakej breakfast yang memang encik suami ambil sekali. Tapi, kalau dah namanya honeymoon, mana mungkin nak bangun awal-awal pagi kan. Bangun subuh, tidur balik. Hahaha. Tapi yang bestnya, dorang tunggu juga kami-kami turun breakfast sampai pukul 10.30 - 11.00 pagi sebabnya memang tak ramai sangat pengunjung kat situ. Boleh dikira dengan jari berapa kerat je orang Malaysia. Yang lain-lain semua foreigner.

Disebabkan penat jalan jauh, makanya, lepas masuk bilik kami nak rehat-rehat bersihkan diri dan solat sebelum pergi cari tempat makan. Puas kami cari arah kiblat tapi tak jumpa-jumpa. Akhirnya, talifon receptionist tanya mana arah kiblat dan minta kat dorang sejadah sekali. Dan kebetulan, paip air kat bilik tue, hot waternya tak berapa nak hot. Lepas settle semua, malam pun menjelma.

Kami mencari tempat makan yang berdekatan. Disebabkan tak tahu keadaan sekeliling, ditambah hujan renyai-renyai, makanya kami naik suttle yang disediakan oleh pihak resort. Sorang kena RM2 untuk ke Damai Central. Rupanya, dekat je tempat ni dengan resort. Menu makan malam ini telah membuatkan kami teringat-ingat kesedapan air bandung three layer ini sehingga sekarang.

Nie suttle namanya
Menu kami; kueh teow goreng special dengan air bandung cincau three layer. Terbaik !
Banyak gambar aku saja time makan sebab aku tak pandai ambil gambar (alasan !)
Balik tue, kami jalan kaki saja ke main entrance resort. Memang cantik sangat pemandangan malam kat situ. Laluan pun mendamaikan dan romantik gitu. Tapi, tak dapat nak ambil gambar sebab gerimis. Kang rosak kamera. Tapi, nak ke bilik kami, bukan tak boleh jalan kaki, tapi sangatlah jauh dan tinggi di atas bukit nun. Kalau rasa nak exercise, silakan. Kalau jalan kaki, mau melecet kaki kau. Perkhidmatan suttle ke bilik adalah percuma. Bilik-bilik yang perlukan suttle pun adalah bilik-bilik yang best-best. Biasanya untuk pengunjung yang nak privacy, macam kami. Korang bayangkan, aku dalam ketakutan sebab bilik kat area bilik aku tue, cuma bilik aku saja yang ada penghuni. Yang lain, dekat floor lain. Seram jugak malam-malam kalau kau tetiba nak buang tabiat nak bermadu asmara berjalan kaki di bawah bulan purnama.

Sebelum balik ke bilik, di main entrance, encik suami ajak mencari satu tempat makan. Dia kata sebab esok nak breakfast kat situ. Aku dengan sengal dan lurus bendulnya menurut saja katanya. Takkan kau nak balik bilik sorang-sorang? Tak kuasa aku ! Rupanya, ada agenda lain yang disembunyikan. Nie cerita entry lain.

Inilah Cafe Satang yang dicarinya
Ini pula Santubong Bar, berhadapan dengan Cafe Satang.
Sesi mengambil gambar di main entrance
Sebenarnya, aku suka dengan kerusi ni. Tetiba pula encik suami ajak bergambar kat sini

Maka, berakhirlah cerita hari pertama di sana. Penat berjalan dan mengambil gambar, pulanglah kami ke bilik untuk beradu. = . ='

Kenangan di dalam bilik. Jam tangan hantaran untuk kenangan tanda kami berada di sana

Dalam hidup ini, memang kita kena melalui banyak perkara yang pertama kali. Kalau kita tak berani untuk tempuh apa pun perkara yang pertama kali, janganlah mengharapkan apa-apa pembaharuan dan peningkatan dalam kualiti kehidupan.

+ _ + terima kasih sudi baca entri aku. sila komen dan jemput datang lagi. + _ +

Unknown said...

ok.. tang karangan mmg aku xboleh tiro ko..hahahaha..

best la dpt honeymoon.. haku dlu.. nan hado.. hoh.. xsukeee

mizayusof said...

selamat berbulan madu :)
belum pernah sampai lagi ke Sarawak. InshaAllah satu hari nanti. Amin.

lizaufa said...

ngee bestnyerrrrrrrr

humble.yat said...

wah bestnya dapat berbulan madu...
tak sempat nak buat trip honeymoon..
just gi family trip ke langkawi
tapi tak sangka , baby dah ada time tu ..;-)

Eiqa Almond said...

Best jugak ek bulan madu nie.. ehhee
Amboii, akak siap posing dgn cik abg depan cermin lagi tuu.. ;)
Mesti seronok gilee gilee gilee kann akak..

Erina Asmawani said...

Awww..bestnye hunnymoon!! Cantik hiasan bilik tu. Ena pernah gi Damai Beach resort ni ( sebab dulu study kat Sarawak. Heheh)Memang pantai nya cantik n privacy sgt. Sesuai gitu utk hunnymuner. Best2! Pandai suami pilih tempat~ :D

nadia farahida said...

yang, nanti tolong rekemenkan tempat patut dilawati dekat kuching. bulan 1 nadia nak pegi sana. kalau dapat buat 1 entry sangattt terharu. thank you soo much yayang. pasal potoshoot tu, nanti nadia roger eh. :)

sarahhernyzar said...

selamat berhornymoon darla.
x terlambat rasanya nk ucapkan.
SELAMAT PENGANTIN BARU moga bahagia hinga Jannah dan di kurniakan anak2 yg soleh/solehah. insyaAllah. aamiin. :)

Mr n Mrs Zaidi said...

mmg comel la hotel nie...tp sy tak tido sini cuma singgah sekejap, tangkap gmbr jer lepas balik dri kg budaya serawak...

Azura said...

menarik... nak pergi sarawak pula lah! hehe. resort macam best tapi jauh dari airport ye?

Masya said...

bandung 3 layer tu mengujakan sy....

Anonymous said...

Kak, sweet nya hotel hias bilik. Request ke diorang mmg buat utk honeymoon? Suami sy pun suka tgk bila syg tunjuk blog akak kt dia tdi... ;-)
Romantik couple... ;-)

nadia farahida said...

khatammmmmm :)

Anonymous said...

Haha sorry nak tegur ni but it's shuttle, not suttle.

Kenari Putih said...

Romantis la en suam mu bab2 surprise ni... Suamiku xhado.. Hihihi..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...