Tuesday, July 2, 2013

Kejutan Ulang Tahun Perkahwinan yang Pertama

Assalamualaikum

PERHATIAN : Ini entry kenangan panjang berjela. 

Selamat Menyambut Ulang Tahun Perkahwinan yang pertama buat kami suami isteri. Alhamdulillah, itu yang boleh aku gambarkan. Ye, kami masih hijau dalam melayari bahtera rumah tangga. Tapi apa yang boleh aku cakap dan gambarkan, perkahwinan adalah satu medan di mana aku belajar banyak benda dalam hidup. Dari rasa sakit hati, sedih, kecewa, sampailah gembira, bahagia, ketawa. Kau boleh rasa sakit hati sangat-sangat sampai rasa macam nak tumbuk muka orang, tapi dalam masa satu saat kemudiannya, hati kau sejuk cair macam aiskrim bila kena peluk cium dengan suami. Itulah perkahwinan.

Cerita bermula seminggu lebih kurang sebelum ulang tahun perkahwinan kami. Ah, kenduri nikah mak cik a.k.a adik mak aku jatuh pada tarikh yang sama. Sedih juga rasa hati sebab tak dapat nak celebrate on time katanya. Redha je lah, rasa macam tak ada keistimewaan pula tarikh anniversary kongsi-kongsi. Makanya, aku mula fikir nak buat kejutan untuk encik suami. Tapi yang peliknya, encik suami sangatlah tak excited nak celebrate anniversary pertama ni. What the pffft ! Masa ni terasa macam, "oh, betapa aku tak penting menjadi isteri dan bakal mama kepada anak beliau". Tapi, aku kan cekal hati konon-kononnya, gigih juga nak buat surprise.

Makanya, aku fikir, nak sambutlah awal sehari (hari Jumaat) sebab kenduri hari Sabtu dan hari Ahad tu pulak birthday ayah aku. Dan dengar-dengar, encik suami cakap ada hal. Dengan kegigihan, malam sebelum kejadian, aku cakap kat encik suami yang aku nak guna kereta. Macam biasa, bila aku nak guna kereta, kenalah berhantar berjemput encik suami ke tempat kerja beliau. Aku dah order carrot cake dari ex-officemate. Baby mengidam katanya. Boleh pula camtu kan? Hahaha. Lepas hantar encik suami, aku pun singgah ambil kek semua. Sampai rumah, kemas bilik bagai macam bilik pengantin siap-siap mop segala. Serius, dengan perut yang semakin membesar, kepenatan dia lain macam.



Siap kemas semua dah Zohor. Kelibut menghantar toto ke dobi pastu nak singgah cari kad anniversary. Nak dijadikan cerita, jam dah nak pukul 3 petang. Kad pula tak ada ! Masa tu rasa macam nak cakap kat auntie kedai tu, "dah kenapa auntie tak jual kad anniversary?", namun apakan daya. Kononnya dengan kekreatifan tangan yang tak seberapa, aku nak buatlah kad. Itu lebih bermakna. Maka, terhasillah,



Serius, siap semua ni pukul 5 petang. Dah gelabah nak ambil encik suami. Mesej siap-siap cakap lambat sikit. Susun elok-elok kek dengan kad atas katil. Biar nanti encik suami buka pintu terus nampak benda alah ni. 

Paling tak boleh blah, bila ambil encik suami dari tempat kerja, dia boleh pula cakap nak singgah potong rambut ! Aku dah terbayang, kek cair, semut jalan-jalan kat kek, adik aku masuk bilik makan kek, dan lain-lain. Waaaaa, redha dan bertabah jelah masa tu walaupun aircond kat bilik dah pasang paling sejuk.

Akhirnya, aku menunggu depan kedai gunting rambut sambil makan aiskrim sebab nak sejukkan hati. Mak buyong kalau dah minum air, makan sejuk-sejuk confirm nak terkucil. Nasib dan-dan tu juga settle dah encik suami potong rambut. Sampai je rumah, aku terus pergi bilik air. Makanya, menjadi juga surprise bila encik suami masuk bilik. 

Yang sedihnya pula, lepas dia baca kad, dia wat bodoh je. Sentap aku rasa. Dia letak je kad kat atas katil, terus on tablet, main game. Panas hati aku rasa masa tu tuhan je tahu. Idok le dia nak cakap terima kasih ke, cium-cium kad tu ke, colet sikit kek ke. Malam tu, memang aku hangin satu badan. Dah lah seminggu dia wat tak tahu je. Boleh pula bila aku tanya, "abang tak suka ke kad yang ayang buat ni?", dia jawab, "suka, kalau tak suka abang dah buang dalam tong sampah !". Serius, meleleh air mata sepanjang malam tu. Huhu.

Keesokan harinya, majlis di rumah nenek aku. Aku biar saja dia pandai-pandai membawa diri. Lantak kau lah. Bila mak aku cakap, "laki kau dah makan belum? Tak ambilkan makanan ke?", aku buat tak tahu je. Rasa berdosa juga, tapi tak apa, dah minta maaf. Aku senyap saja sampailah hari Ahad. Malas nak berborak bagai. Nak dijadikan cerita, ada kenduri kitaorang nak attend Ahad tu. Habis kenduri, encik suami cadang singgah rumah mertua aku di KL sekejap sebelum balik semula ke Shah Alam. Tapi katanya, tak balik rumah terus, nak singgah jumpa kawan ada perbincangan sikit. Aku dengan mood malas nak membantah bagai, setuju je. Lagi pelik bila dia cakap, bawa baju elok sikit, tak nak lah t-shirt macam selalu. Aku makin sentap pula dengan kata-kata tu sebab aku rasa macam, "aku dah tak cantik gamaknya bila perut dah besar ni pakai t-shirt. Lagi-lagi nak jumpa kawan dia !". Serius beb, menangis dalam hati. Tiskkk.

Sepanjang perjalanan nak jumpa kawan encik suami tu, aku hanya melayan perasaan, dengan fikiran melayang-layang. Macam lagu dah gamaknya. Pusing sana pusing sini, akhirnya tibalah di lokasi. Serius, aku malas nak tengok kiri kanan dengan jiwa kosong. Oh, sampai di tempat kejadian, jalan one way pun encik suami bantai. Nervous kot tak biasa dengan tempat tu. Eh, pintu kereta dia bukakanlah. Dah kenapa sweet sangat ni. Nak pujuk lah tu. Tiba-tiba, "ayang, ada Laman Grill lah kat sini !". Aku dengan malas, tengok depan, "ooo, ni lah kedai Chef Zubir kat dalam Masterchef tu". 

Kitaorang pun jalan mendekati kedai tu. Aku tak bajet encik suami nak jumpa kawan dia kat situ sebab kami dah melepasi pintu masuk belakang masa tu dan dia sibuk dengan hp. Tapi tiba-tiba ada orang panggil nama dia. Ajak masuk dalam kedai tu dan siap reservation. Okay, surprise dinner untuk anniversary katanya. Encik suami pun cakap, saja buat aku masam muka sampai seminggu sebab nak buat surprise. Tetiba rasa berdosa sangat-sangat sebab cepat sangat ambil hati dan sensitif. Tapi, encik suami cakap dia tak kisah dan faham sebab aku mengandung. Terharu rasa.



Menu semua dah dipilih oleh encik suami. Aku tukang makan je. Tapi tak ambil gambar menu sebab malu orang pandang-pandang. Hahaha. Curi kat google je mana yang ada. Air yang encik suami order untuk aku, cam biasa milk vanila shake, untuk orang mengandung katanya. Encik suami minum strawberry juice.

Mula-mula makan pembuka selera. Untuk aku, encik suami pilih Mushroom Cappucino (kiri), dan menu encik suami, Asian Style Oxtail Soup (kanan). Not bad lah. Yang menu encik suami tu bagi aku pedas sangat, tapi bagi encik suami okay saja. 


Lepas tu, bantai main menu pula. Encik suami order set untuk aku yang buat aku tercengang bila makanan sampai. Gila banyak. Memang tak mampu nak habiskan dan kitorang take away. Hahaha. Nama dia Meat Lover's Combo Platter (kiri), dan encik suami tak lepaskan peluang makan favourite dia, katanya nak merasa chef masak, Australian Baby Lamb Foreshank (kanan). 


Akhirnya, aku surrender. Aku tanya, "abang ada order dessert ke?". Encik suami senyum sengeh-sengeh. Okay fine, aku cuba tarik nafas untuk telan lagi makanan yang bakal tiba. Dan tiba-tiba,



Serius, macam nak menangis. Tapi, tahan air mata. Romantik juga rupanya beliau ni, kataku dalam hati. Okay, dah macam cerpen pendek aku rasa entry kali ni. Tu puding roti dengan aiskrim vanila. Aku boleh tanya soalan bodoh, "abang nak perli ayang ye sebab ayang buat puding roti tak jadi hari tu?". Dia macam biasa, sengeh saja. Tak apalah, perli pun perlilah abang, asalkan abang ingat anniversary kita. 

Dah nama dating, kenalah ada gambar bersama. Alhamdulillah, setahun sudah usia perkahwinan kami. Semoga kekal hingga ke syurga. Sempat juga merasa anniversary ketika masih berdua. Kurang 100 hari, insyaAllah, zuriat kami menjengah dunia. Doakan kami kekal bersama hingga syurga.




+ _ + terima kasih sudi baca entri aku. sila komen dan jemput datang lagi. + _ +

19 comments:

Sheila Salim said...

Assalamualaikum za, happy 1st anniversary! sheila doakan kalian bahagia hingga ke syurga. jadilah isteri dan ibu yang solehah ye za :)

Amin A. R said...

Selamat ulangtahun perkahwinan.... Semoga kekal bahagia... :)

Ym.Bundle said...

memang panjang berjela..haha..fuh..nanti aku sambung lagi baca..

Unknown said...

aku bace... aku nak nangis.. aku nk ketawa... aku nak ckp kurg asam kt laki ko.. aku dh senyum sorg2 ni...
nk surprise kan tuk ko plk..hahaha...
tggu ek..



d-Ya said...

sooo sweettt~ kdg2 laki ni ego kan.saje buat2 x tau.nth laki sy tu nk buat surprise x nnt..huk3~ ;p

DYatie ABakar said...

alololo.. suwit lah.. tp dh puas isteri nyer menangis dlm hati.. hahaha.. boleh thn jugak surprise husband tuh.. hahaha.. eh btw kte mak arissa dari grup gojez tu ha.. br smpt nak BW nih.. huhuhu.. :D

MrS dOdOt_ShyG said...

alaaaa2... so sweet!! semoge bahagia dn kekal hgga akhir hayat.. amin..

::EIDA:: said...

yeayyy! hari tu kirenye mak emo tak tentu pasal ye? hahahhaha. rupenye ayah nk buat suprise lagiiiiiii bestttt.. hehehehe..

Happy Anniversary makk.. Semoga berbahagiaaaaaa yee ;)

Mila Ahmad said...

Selamat Ulangtahun Mak dan Ayah

Nory Zoulkefle said...

Kan nory dh agak...msti arab buat seperais punya..dia saje je nk uji za tu..zul ckp Arab lagi sweet n romantik dari dia..dia pon tk tpikir nk buat seperais gitu katanya..heheheee..happy anniversary Za n Arab...

Unknown said...

akak lama x bce entri akak hehe, congrate dear :)

- AZIE - said...

pandai hubby za wat suprise...smpai biar za berperang dgn perasaan sendiri hehehehe...happy anniversary dear..

ameris said...

cepat kan masa... tetiba dah setaun iza dgn somi. tahniah!! mak buyung jgn sentap2 ok.

Maria Firdz said...

hehe.. mcm bca cerpen cnta je... moga berbhgia hgga ke syurga.. :)

Kakzakie Purvit said...

Kira romantik juga suami ieza ye.. itulah tak sangka konon dah buat kejutan dia pun buat sama.

Unknown said...

Best, best.....selamat menjadi MOMMIES...

Masya said...

happy anniversary, srry lamabt wish .. alahai sensetippnya mak yong ni ... nsb baiklah hubby jenis cool jer... mesti suprise kan.. makan kat sini..

cik mah said...

Bestnyer...kjp je masa berlalu..hepy anniversary...

Kenari Putih said...

Romantis juga, berbaloi jugak le... Lupa terus bab en suami buat tak tau kat kita seminggu tu kan... Yela kita mengandung en suami buat lebih kurang mmg kita kena layan diri saja la. Tp alhamdulillah suami ada effort jugak nak kita hepi to the fullest kan :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...