Sunday, August 28, 2011

Di sebalik Ramadhan 28

Assalamualaikum semua pembaca blog aku. Semoga kalian semua sihat, tidak seperti aku yang semakin hilang suara. Mungkin mahu berganti suara yang lebih merdu menjelang Syawal yang sedang mengintaikan wajahnya. Kemungkinan besar, malam ini terawikh yang terakhir untuk Ramadhan kali ini. Bagaimana persiapan korang ?


Semalam, aku berkongsi 'Kisah seorang Wanita'. Ada yang bertanya dan memberi sepatah dua kata. Adakah ia kisah bersambung ? Mungkin. Bila satu hari nanti aku ada sesuatu yang ingin dikongsi untuk menyambung kisah wanita tersebut. InsyaAllah.


Hari ini, sangat penat aku rasa. Nak patah pinggang pun ada juga. Dari pagi sampai petang, sibuk di dapur membantu mak memasak untuk 'munjung'. Tahu apa munjung ? Tue dalam bahasa jawa. Kalau orang cakap, biasanya macam hantar-hantar berkat ke rumah orang. Dalam berkat tue adalah nasi impit, rendang kerang, ayam masak kicap dan juga sayur campur. Aku tak teringat nak ambil gambar sebab terlalu khusyuk membuat kerja. Sila percaya. Hihi.


Disebabkan aku melantak rendang kerang tak ingat dunia, sekarang ni badan aku dah berbintik-bintik. Minta-minta pagi raya nanti aku masih cantik. Hahaha. Nak bergaya sakan lah konon nya. Masa mak, aku dan yang lain sibuk di dapur, abah aku masih sibuk dengan handphone baru nya. Semua application dia tanya, sampai kan aku letih menjawab. Sampailah tiba-tiba,


Abah : Nje (panggilan aku), kalau abah nak reply mesej macam mana ? Kenapa tak terus keluar reply macam hp lama ?

Aku : Pergi option, pastu reply.

Abah : Ooo . . . 

. . . beberapa ketika kemudian . . .

Abah : Nje, tak dosa kan kalau tak reply mesej yang wish Selamat Hari Raya.

Aku : Tak pun. Dia wish je. (menjawab tanpa fikir apa-apa)

Abah : Okay. Nanti lah abah wish balik.

Aku : Eh, bukan tadi dah ajar ke cara nak reply mesej.

Abah : (sengih-sengih) Tahu. Tapi macam susah sikit. Lagipun abah lupa. Tak topup lagi.

Aku : Ye ye je tanya. 


Aku dah jadi kaunter pertanyaan pula untuk abah aku sebab aku paling expert godek-godek hp dia. Adik-adik aku yang lain tak master lagi. Tapi pening-pening juga lah sebab tak friendly user sangat hp tue. Sabar je lah.


Moral Ramadhan 28 : Sesuatu yang baru itu perlu diterokai dengan lapang dada supaya dapat diterima walaupun sukar. Jangan mudah berputus asa, kerana dengan putus asa, kita akan sentiasa berada pada takuk yang lama.


+ _ + terima kasih sudi baca entri aku. sila komen dan jemput datang lagi. + _ +

10 comments:

NasQ said...

hoho... rendang kerang... sangat suka... hhuhu...

Nadia Bohari said...

saya tau munjung tu apa :)

semutsengal said...

begitu eksaited si abah meng"explore" yaa.

lagi satu NJE tu mcmana nak sebut ?

Anonymous said...

rendang kerang special kot..;D bile nak antar ke sini skit.hehe..

Anonymous said...

rendang kerang special kot..;D bile nak antar ke sini skit.hehe..

Anif Abdullah| AA said...

lamanye tak lawat izfa,sori ada masalah berukband..hehe
btul tuh,jgn putus asa..

selamat hari raya n maaf zahir n batin.. :)

Amran Syah said...

tukar hp abah lu tu ke hp basic je...baru senang nk reply.yg hp ubdatet tu lu sapu la.hahaha

iKhRam said...

nak rendang kerang sket !!

Unknown said...

ak susah sgt nak reply msg

tia @ Ini Kisah Tia said...

takpe . lama2 nanti mesti biasa punya :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...