Friday, November 9, 2012

Bulan Madu [bahagian 2]


Ehem, ehem. Selesai sudah kisah Bulan Madu [bahagian 1]. Amacam? Teruja tak dengan cerita aku? Teruja ke tak teruja aku tak peduli, yang penting aku dapat update blog. Boleh?

Aku nak teruskan cerita bulan madu aku untuk hari kedua aku berada di Sarawak. Sila jangan muntah sebab entry ini entry yang panjang berjela dengan gambar yang sangat banyak. Hari kedua tak adalah rush sangat bangun awal sebab badan penat dan rancangan nak jalan-jalan hanya setakat area berdekatan resort sahaja. Yelah, kami nak jugak berjalan-jalan bermadu kasih di tepi pantai yang indah. Sementelah pula, encik suami kata tak mahu balik lewat petang, sebab malam ada acara penting, katanya. 

Suasana pagi di luar resort. Ini adalah laluan utama dari bilik kami untuk ke jalan raya bagi mendapatkan kemudahan suttle resort.
Tempat bermanja menunggu suttle datang
Makanya, hari dimulakan dengan bersiap ke Cafe Satang di resort tue untuk sarapan pagi yang sangat lazat. Boleh tahanlah makanan yang dorang sediakan. Aku tak ambil gambar makanan sebab aku malu. Hahaha. 

Encik suami sedang mengambil breakfast beliau.
Selesai sesi mengenyangkan perut, kami pun berjalan-jalan di sekitar resort. Memang cantik resort ni. Macam-macam kemudahan yang dorang sediakan untuk pengunjung. Kalau nak mandi pool pun ada juga.

Kami ambil keputusan jalan-jalan tepi pantai. Waktu ni memang panas terik. Tak ada yang mandi kat laut. Tapi, bila kami dah habis jalan-jalan dalam pukul 12.30 tengah hari macam tue, tetiba ramai pulak minah saleh pakai bikini berjemur dan berendam. Pffff ! Saja nak tayang body mantap depan laki aku !

Suasana di hadapan laut
Penat berjalan dan mencuci mata, kami balik ke bilik untuk bersihkan badan, solat dan berehat sekejap sebelum sambung perjalanan bulan madu. Petang tu, kami ke Sarawak Cultural Village. Tak jauh sangat pun dari resort. Kalau rajin nak jalan kaki, boleh saja, tapi kami naik suttle, dan ia adalah percuma. 

Daku hengat murah masuk Sarawak Cultural Village ni, tapi, Oh Mak Datuk, satu kepala kena lebih kurang RM 40 kalau tak silap aku ! Gigit jari kaki lah. Tapi disebabkan nekad jugak nak masuk, dan encik suami beriya-iya nak tahu budaya Sarawak kononnya, maka kami pun menjelajah ke setiap pelusuk Kampung Budaya Sarawak tu. Nak kata, best, boleh lah. Nak kata tak best, best juga. Mungkin disebabkan aku suka fikir macam-macam, makanya, aku dalam keadaan cuak bila berada kat rumah-rumah budaya tue. Sebabnya tak berapa nak ramai sangat pengunjung, al maklumlah bukan waktu cuti sekolah. Gambar dalam kampung budaya tue banyak sangat, tak larat nak edit. Nie yang mampu dipaparkan.

Di hadapan pintu masuk Kampung Budaya Sarawak
Stiker badge yang diberi selepas bayaran masuk dibuat
Passport lawatan. Untuk setiap rumah budaya yang kita pergi, ada cop yang boleh kita dapat sebagai tanda kita dah ke situ. Passport ni juga berguna untuk mengelakkan kita ter'miss' rumah budaya. Rumah budaya yang ada banyak dan jauh antara satu dengan yang lain sampai aku dah tak larat nak berjalan. Air minuman pula tak ada !





Ini BUKAN PERCUMA ! Encik suami nak merasa pengalaman menyumpit, makanya perlulah bayar. RM3 kot kalau tak silap.

Inilah cop yang aku katakan tadi


Pada hari tersebut, pada pukul 5 petang, di dewan teater (kalau tak silap aku namanya) ada pertunjukan tarian budaya Sarawak. Aku suka sangat tengok sementelah aku suka menarilah kononnya. 



Habis persembahan, kami berjalan di sekitar kampung budaya tu. Adalah kedai kalau korang nak beli cenderahati buat kenangan. Tapi, harganya mahal sikit. Kalau nak pergi beli apa-apa sebagai buah tangan, baik pergi ke Kuching. Lebih murah. Bagi akulah. Makanya, kami hanya berjalan-jalan dan mencuci mata saja di situ tanpa membeli.



Walaupun penat berjalan berjam-jam di dalam kampung budaya tue, kami tak terus balik ke bilik. Malahan, kami juga tidak pulang ke main entrance dengan suttle resort. Kami hanya berjalan kaki sambil menikmati panorama alam yang menakjubkan (ayat hiperbola pula). Kampung budaya ni berdepan saja dengan Damai Central (tempat aku makan pada malam pertama sampai di resort). Bila keluar dari resort ni, barulah aku tahu, "lor, tak adalah jauh mana pun Damai Central dan kampung budaya ni. Sekangkang kera je pun !". 


Cuaca panas terik tak mematahkan semangat bergambar di monumen burung kenyalang ni. Monumen ni ada kat hujung Damai Central. Kena rajin berjalan, baru dapat ambil gambar best-best.

Puas berjalan dan mengambil gambar, kami pun berjalan balik ke resort melalui jalan yang sama seperti malam sebelumnya. Disebabkan malam semalam tak dapat nak ambil gambar sebab hujan, makanya ini adalah sesi membalas dendam. Cantik, mendamaikan dan sangat romantik berjalan berdua-duaan dikelilingi pemandangan yang hijau dan bunyi deruan anak sungai. Feeling habis !

Anak sungai di bawah jambatan untuk laluan pejalan kaki pulang ke resort melalui Damai Central
Bilik-bilik lain yang disediakan oleh pihak resort. Ini adalah laluan kami juga untuk ke main entrance

Sampai di bilik, encik suami bagitahu tentang aktiviti malam tersebut. Candle light dinner on our honeymoon journey ! So sweet lah abang ni. =P Makanya, bersiap-siap, menggosok pakaian bagai dan mandi berjam-jam kononnya nak wangi-wangi sangat. Hahaha. 

Bergambar sebelum Candle Light Dinner
Lebih kurang pukul 8.15 malam, setelah bersiap, suttle pun ambil kami di bilik untuk ke main entrance. Aku rasa lain sangat. Macam cuak, gelabah, menggigil. Macam-macam rasa. Maybe sebab pertama kali bagi aku merasa candle light dinner berdua. Sampai di Cafe Satang, kami disambut oleh penyambut tetamu. Memang superb layanan dorang. Dengan keramahan dan senyuman manis, terasa seronok berada kat sana.

Gambar meja makan tak dan nak ambil. Malu den nak ambil gambar. Kenalah cover ayu memula sampai tue. Hahaha. Meja makan kami menghadap swimming pool dan laut. Tapi, laut jauh sangat nak capture dan gelap.



Menu yang dibook oleh encik suami sangat sedap dan lazat. Kekenyangan yang teramat. Cuma minuman dia agak manis dan masam sampai susah aku nak telan. Yang lain memang tip top. Hidangan utama, aku pilih ayam, dan encik suami pilih daging. 



Selesai membuncitkan perut, dengan segannya, kami meminta tolong seseorang mengambil gambar kami berdua. Hahaha. Tak pastilah dia tue pekerja cafe ataupun chef. Baju dorang lebih kurang je. 


Lebih kurang pukul 10 malam, kami selesai makan. Tak ramai pun yang ada kat Cafe Satang ni. Itu yang terasa lebih privacy nak bergelak ketawa, bermanja-manja dan bersuka ria. 

Kadang kita selalu terkenangkan kesedihan dan kesusahan. Tak salah kiranya mengulang tayang waktu keseronokan dan kesenangan, biar jadi inspirasi untuk terus bangkit meneruskan kehidupan. Lebih baik menikmati terus apa itu kehidupan dari terus dirundung kesedihan kerana mengenang kesakitan dan kesusahan. Allah memberi kesedihan bukan selamanya. InsyaAllah, pasti ada bahagia di hujung nanti. Yakin dengan janji-Nya, pasti kita tidak gusar.


+ _ + terima kasih sudi baca entri aku. sila komen dan jemput datang lagi. + _ +

16 comments:

Fahimah Mahayuddin said...

Alhai..romantik giler korang! cantiknya tempat2 korang gi! so sweet!

Unknown said...

xboley jd ni... aku kne g honeymoon jgk ni..hahaha

humble.yat said...

wah banyak betul surprise ye..bestnye..romantik n sporting gitu..

kalau ada rezeki tahun depan nak berjalan ke sarawak..tapi kena tggu aian besar sikit :-)

Eiqa Almond said...

Seronok dan bahagia akak yee :)

Unknown said...

hangatnyeee cinta! :)

jeBateja said...

Wow....wow.....best sungguh berbulan madu.....den teringin maw pi sarawak...tapi di MIRI...ahakz

IntaNBerliaN said...

romantiknya...!! seronok tgk gambar2 ni :-)

nadia farahida said...

yayangg,
nak contact number atau email hotel ni bolehhh. nak book untuk next honeymoon bulan 1. ;))
boleh tolong email nadia tak? berapa eh total semua untuk hotel?

adventure mama said...

bab makan tu yg plg besh..heheh..pernah pg serawak sekalik jek..tu pun tak kemana sgt..hehe..kawan yg bwk jln2.. tak singgah pun rumah bidayu sume tu...nyesal plak tak pg..hehe

Nisah Idham said...

salam ukhwah,
happy nye tengok couple ni.
ni yg jeles ni, I pun nak berhoneymoon jugak lah hehehe
Take Care!!

cha said...

wah bestnya tak pernah sampai sarawak lg :D

luvira said...

seronoknye dapat g jalan2...:)

ira ari tuh honeymoon kat pulau kapas je...tapi enjoy jugak :)

Masya said...

Bestnya hnoeymoon kat sarawak yer.. x pernah pergi...

FY said...

sweet dan romantik..a very lovey dovey couple

Adriana said...

wah bestnya...InsyaAllah akan dtg ke sini jgak...

nadia farahida said...

khatammmm makkkkkk

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...