Thursday, January 2, 2014

P & P : Flash Card

Assalamualaikum dan selamat tahun baru semalam. Kohkohkoh. Semalam i olls tak ada masa nak up entry. Katanya. Hari ni baru ada mood nak up.

P & P, stand for pengajaran dan pembelajaran. Gitu. Macam bagus aku nak cerita pasal pengajaran dan pembelajaran kat kau kan. Aku tak peduli, yang penting ada cerita. Untung-untung nuffnang bagi BE untuk Darwish. Darwish juga yang kena ye. Ah, melalut ke laut sudah aku ni.

Actually, aku dah start mula ajar Darwish guna flash card masa umur dia 2 bulan lebih, lebih kurang macam tu. Muda dan tak tahu apa-apa? Mungkin pada mata kita, kita nampak dia tak tahu apa-apa, tapi aku percaya dia tahu apa yang ada di sekeliling dia. Sebabnya, orang pun dia dah mula cam. Dari aku asyik membazir duit beli baju dia yang tak habis-habis tu, baik aku melabur untuk sesuatu yang lebih berjangka masa panjang. Betul tak?

Setiap kali aku ajar, memang mata dia fokus 100% kat flash card depan mata dia tu. Melainkan, ada pak cik mak cik dia sibuk panggil, "Darwish... Darwish..". Yang tu memang dia akan paling muka cari siapa panggil. Part tu aku pantang. Dari situ pun kita boleh tahu kenapa dulu kita masa sekolah, dalam kelas, cikgu tengah sibuk bercakap kat depan, mata kau sibuk pandang kat luar tingkap kalau nampak senior hensom lalu kat luar kelas. Kan? Kau lah tu, aku tak. Hahaha.

Aku dah beli beberapa jenis flashcard untuk Darwish. Setakat hari ni, ada 3 yang basic aku beli. Tak mahal pun sebab MPH buat sale kat Eon Big Bukit Rimau ni. Dekat je dengan rumah aku. Mula-mula dulu, kononnya aku gigihlah nak DIY sendiri flash card untuk Darwish ni. Tapi, banyak sangat halangan kononnya sampai tak terDIY. Maka, beli je lah.


Ni lah 'buku sekolah' Darwish setakat ni. Flash card ada 3; ABC, 123 dan huruf hijaiyah, dan juga buku kecil ABC untuk badan saya, benda dan bentuk. Setakat ni, aku puas hati guna buku ni. Meh aku kenalkan korang flash card Darwish ni ye.

 

Flash card ABC ni aku beli dengan harga RM11.90. Besar saiz dia. Tu yang bagus. Depan huruf besar, belakang huruf kecil. Ada juga kad untuk suku kata a, e, i, o, u. Sangat disyorkan kepada korang cumanya warna dia biru macam ni je lah dan juga ketebalan dia macam kertas manila tu. Tak menarik sangatlah kalau budak tengok. Lepas flash je kad kat Darwish, habis sesi je, aku nyanyi lagu yang hindustan dalam bas tu, yang last part dia ~~i love you~~. Tau tak lagu tu? Habis je lagu tu, sengih-sengih Darwish ni.


Aku suka flash card 123 ni. Sebabnya warna-warni, sesuailah dengan budak-budak. Mama budak pun suka juga kalau kau nak tahu. Ada nombor dari 1 sampai 20. Nombor dekat depan belakang kad ni, so bila dah guna nombor satu, terbalikkan kad, belakang dia nombor 2. Yang bestnya kad ni, ada marker sekali dia bagi dan boleh tulis kat tengah kad tu ikut garis titik-titik dan boleh padam semula. Baguslah nak ajar anak menulis. Setakat ni aku ajar Darwish sampai nombor 10 dulu. Aku tak dan beli kad macam ni untuk ABC sebab tak jumpa masa mula-mula pergi beli tu. Bila jumpa, rasa macam nantilah dulu. Pastu pergi lagi dah habis. Padan muka aku. =.=' Harganya murah saja, RM8.90.

 

Untuk flash card huruf hijaiyah ni, dia dah ada tanda atas. Tapi tak apa, aku ajar je guna sebutan alif, ba, ta. Belum lagi alif di atas a. Gitu. Huruf lam alif dan yang bertitik tiga juga vi (wau titik satu di atas) tu tak ada. Tak apa, itu aku ajar kemudian bila Darwish dah pro yang basic ni. InsyaAllah. Habis flash, macam biasa, ada lagu dia. Lagu yang budak-budak selalu nyanyi tu. Tu google lah sendiri. Jangan malas. Harga dia pun murah je, RM8.90.

 

Last but not least, yang ni mama dengan ayah dia buat rujukan juga sebab kadang ada je doa yang aku tak familiar, means aku sendiri pun jarang sangat nak baca, apatah lagi hafal. Bad mama here. T_T Yang ni, bila besar sikitlah aku tunjuk kat Darwish. Cumanya, aku baca jelah bila keadaan sesuai. Contohnya bacakan kat dia doa tidur bila dia nak tidur. Gitu. Yelah, huruf hijaiyah pun dia belum familiar, dah aku tunjuk kat dia huruf sambung-sambung camni. Peninglah anak aku nanti. Harganya pun mampu milik, RM11.90.

Sekali sesi aku flash kan kad kat dia, aku buat tiga kali. Lepas tu dah, main-main dengan dia pula, buat macam dia buat kat kelas fisio sampai dia dah penat, lepas tu dia akan tidur dengan jayanya. Biasanya, aku buat dua atau tiga kali sehari, ikut mood dia. Lepas mandilah kebiasaannya sebab dia segar masa tu. Ataupun, time dia tak nak tidur walaupun dah bagi susu. Tak adalah aku strict sangat time untuk dia belajar. Just sambil lalu je. Semoga usaha kecil ni membuahkan hasil yang besar suatu hari nanti. 



+ _ + terima kasih sudi baca entri aku. sila komen dan jemput datang lagi. + _ +

8 comments:

Sofea said...

at least mama n papa boleh improve bacaan doa ye tak.. same here too...

NasQ said...

bagus benda ni... develope otak baby...

Nory Zoulkefle said...

nory pon ada tgk kat kedai buku haritu , murah jee...

soft book pon ok jugak kan...

puan.mila said...

suka la flash card tu..besar!!

Nurul Izayani said...

Mesti darwishmjadik anak yg bijak nant..

Sheila Salim said...

Assalamualaikum za. semoga darwish membesar dengan sihat. wahh maknya rajin mengajar anak.. za kerja lagi ke?

Masya said...

dr sini bolehlah mata dia fokuskan.. rajinnya iza ...

pttnya header kene tukar gambar darwish jugak hihihihi....

~ NANA ~ said...

flash card ayish byk yg koyak...haha

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...