Friday, November 23, 2012

Bulan Madu [bahagian akhir]

Alhamdulillah. Sampai juga akhirnya di bahagian akhir kisah Bulan Madu kami, bersamaan hari keempat kami di Sarawak.

Bahagian 1
Bahagian 2
Bahagian 3

Nak balik dah dari berbulan madu. Perasaan bercampur baur. Macam tak percaya, datang honeymoon dengan seorang lelaki bergelar suami. Semoga, ini bukan honeymoon yang terakhir buat kami berdua. Ada rezeki, mungkin tempat lain pula kami datang berkunjung untuk berkasih sayang. Ops !

Entry ini mungkin banyak gambar saja. Dah tak ada tempat pun nak berkunjung sebab nak check out pukul 12 tengah hari. Pagi hari keempat kami bangun macam biasa. Decide untuk turun makan di Cafe Satang sebab nak full kan perut, tak payah nak membazir beli makanan segala. (nampak sangat kedekut !)

Lepas ambil breakfast, kami naik semula ke bilik untuk kemas segala barang. Tapi kami buat keputusan tak nak naik suttle sebab nak menikmati keindahan sekitar resort. Tapi memang penat gila panjat bukit ! Tempat pertama kami dapat daki lepas breakfast adalah dinding selamat datang ni. Mula-mula aku sibuk posing sorang-sorang. Encik suami pun sibuk bagi arahan cara nak posing. Tetiba ada couple mat saleh ni tegur kitaorang.

Mat saleh : Hello, may i help you? (sambil senyum)
Encik suami : Sure ! (muka happy gila sebab dapat jugak kami posing berdua)
Mat Saleh : Nice couple. (sambil bagi kamera kat encik suami lepas dah snap gambar)
Aku dan encik suami : Thank you ! (bangga giler ! Hahaha)

Korang bayangkan, belum sure lagi kalau orang kita nak hulurkan bantuan macam tu tanpa diminta. Termasuklah aku = . =' Tetiba aku terfikir, "patutlah dorang ni boleh hidup kat mana-mana".

Bergambar depan dinding

Lepas bergambar kat dinding ni, kami panjat lagi bukit, lebih kurang 50 meter camtu dan sampailah ke satu restoren ni. Kami tak pernah makan pun kat sini, sebab harganya lain dari pakej yang kami ambil. Tapi, bagi sesiapa yang nak rasa makanan kat sini, bolehlah tengok kat web dorang. Cantik sangat restoren ni waktu malam dan eksklusif. Just buka waktu malam saja.

Encik suami di hadapan restoren Treez

Penat bergambar kat situ, kami daki lagi bukit lebih kurang 10 meter untuk sampai ke pondok guard ni. Tapi tak ada orang pun. Kiri kanan jalan bukit nie semua pokok-pokok. Memang cantik ! Time tu lah kami berdua berangan-angan, "kalau photographer kita time wedding ritu ada nie mesti best ! Boleh shoot gambar honeymoon kita banyak-banyak". Kau mampu berangan macam tu ? Kopak lah poket nak tambah gambar post wedding pula. Belum mampu lagi mak.

Siap ada notis lagi !

Lepas saja pondok guard ni, inilah bukit yang sebenar-benar bukit yang perlu aku suami isteri menapak. Semput juga lah. Memang banyak sangat gambar kami ambil sebab tak ada gangguan langsung ! Lebih kurang 100++ meter jugak lah.

Tinggi dan jauh ! Yang dalam bulatan merah tue adalah pondok guard kat gambar atas

Gambar kenangan selepas berjaya mendaki !

Dah habis mendaki tu, masih belum sampai lagi kami kat bilik resort. Still ada jalan yang perlu kami menapak.

Bilik aku kat resort belah kanan dalam gambar kecik tue. Kalau korang ada duit lebih, ada bilik yang lagi atas macam gambar kecik kat atas kiri tu. Memang cantik sangat-sangat.

Bila dah kat atas resort, kami tak terus balik ke bilik. Kami jalan-jalan lagi sekitar resort. Rupa-rupanya, kat hujung resort ada swimming pool. Cantik sangat-sangat ! Tapi kena pakai pakaian mandilah. Encik suami cakap, "propaganda diorang je ni nak tengok orang Islam punya aurat". Dia cakap macam tu sebab tak nak layan aku cakap yang aku nak ajak dia mandi kat pool. Aku bukan tak pernah mandi pool. Memang syarat dorang macam tue. Tapi, bagi aku, ada cara kalau nak mandi.

Berlatar belakangkan pool yang eksklusif.

Puas dah berjalan ditambah pula masa yang suntuk nak kemas barang semua, kami pun jalan balik ke bilik.

Laluan ke bilik

Gambar atas : Tempat tunggu suttle datang
Gambar bawah : Kami tunggu suttle untuk turun ke main entrance. Tak kuasa mak nak jalan kaki lagi !

Bukti check in dan check out di Damai Beach Resort

Lepas dah check out, kami bergerak ke bandar Kuching menaiki suttle. Kami ambil sehala saja. Harganya tak ingat pula, tapi tak sampai RM20 untuk 2 kepala.

Kali terakhir di dalam suttle. Selamat tinggal Damai Beach Resort yang sangat mendamaikan
Kami dah berjanji dengan uncle teksi yang kami naik masa jalan-jalan sekitar Sarawak hari ketiga, yang kami nak uncle tue yang hantar kami ke airport. Uncle tue dengan senang hati bersetuju.

Kami janji dengan uncle lebih kurang pukul 3. Sebabnya, kami gerak dari resort pukul 12. Perjalanan lebih kurang sejam. So, masa tu lebih kuranglah. Kami sampai lebih kurang pukul 1 lebih macam tu. Kalau dah sampai bandar Kuching, tak ambil gambar dekat tugu kucing tak sah. Kebetulan yang paling mengujakan, tugu tue betul-betul berdepan dengan hotel tempat suttle turunkan kami. Alang-alang tunggu uncle datang, kami pun mengambil gambar sebagai bukti, KAMI DAH SAMPAI SARAWAK !

Kami di Kuching, Sarawak

Dan-dan, habis bergambar, uncle sampai. Tue yang paling best sebab uncle sangat menepati masa. Tiket kami pukul 6.45 petang. So, kami ada masa lebih kurang 2 jam lebih untuk berjalan sebelum ke airport. Kami decide beli pekasam kat pasar satok dan try satu menu sarawak. Kang kempunan pula sampai Sarawak, tapi langsung tak mencuba.

Gambar kat pasar satok tak ada sebab nak cepat. Memang banyak sangat pekasam kat sini. Harga pun murah-murah, ikan pula besar-besar. Memang puas hati. Kami beli sekotak (tak ingat berapa ekor), nak bagi kat saudara-saudara. Lepas habis membeli, uncle bawa kami makan kat satu kedai ni. Actually, kakak aku yang suruh aku cari mee kolok ni. Sebab dia pernah datang Sarawak dulu masa belajar. So, aku pun try. Mee ni macam maggi, kuah dia sup. Harga berbaloi dan mampu bayar. Korang boleh try.

Lepas perut dah kenyang, kami pergi semula ke kedai kek lapis Dayang Salhah. Haruslah datang untuk ambil apa yang dah dibayar semalam.

Dalam kedai

Pembungkusan yang kemas

Senang pergi Sarawak ni. Sebab bila beli barang banyak, dorang pack terus dalam kotak dan siap macam beg boleh jinjing. Sangat praktikal. Selesai semua, uncle bawa kami kat deretan kedai-kedai kat tepi jalan. Kami ada beli sikit cenderamata macam keychain dan lain-lain. Aku pun dapat juga grab sehelai kain batik Sarawak. Puas hati !

Sampai kat airport lebih kurang pukul 5 lebih. Kami solat dan menunggu kapal terbang. Delay pula selama sejam !

Muka bersabar tunggu flight
Makanya, kami tak boleh terus ke Shah Alam sebab jauh dan penat. Aku pun tanya kesudian kakak aku di Melaka untuk singgah transit kat rumah beliau. Hahaha. Jawapannya, "ya, silakan wahai pengantin baru !". Kami sampai di Melaka pukul 12 malam lebih kurang.

Selamat tiba di lapangan terbang Senai, Johor

Maka, tamatlah kisah bulan madu kami di Sarawak Bumi Kenyalang. Aku tahu, korang bukan baca pun kan. Scroll ke bawah, tengok-tengok gambar dan terus komen. =P Tak apa, yang penting ini adalah kenangan aku yang sangat manis untuk diimbas semula suatu hari nanti.

Bulan madu adalah satu percutian yang mungkin tak dapat dilupakan sampai bila-bila. Kalau ada rezeki lebih, silalah pergi berbulan madu. Pada masa inilah, masing-masing menjadi sangat sweeeet. = . +

+ _ + terima kasih sudi baca entri aku. sila komen dan jemput datang lagi. + _ +

Unknown said...

dh pndi edit minah ni... khelasss.. kalah aku..

NasQ said...

so bila nak ada isi ni? huhuhu...

cha said...

hello i baca ok haha

baiknya mat salleh tu. kalau org malaysia ni susah sikit. tp i dgn husband selalu tegur org nk tangakp gmbr tak sbb nnti kitorg pn nk suh dia tangkapkan haha

eh tp gambar u yg lepas mendaki tu sape tangkapkan?

ada rezeki nanti honeymoon tempat lain pulak kan. bestnya :)

Masya said...

AMBOI BERKOTAK BARANG DIBAWAK BALIK.... ADE UNTUK KAMI TAK KEY-CHAIN HAHAHAHAHA....

GOLD FINGER said...

hi ieza..berjaya jgk kak yus a.k.a goldfinger menjejak awak > photoshoot yg huru hara dgn anak2 akak tadi..hahahah

Erina Asmawani said...

Memang puas hati dia honeymoon sambal jejalan. Syioknyaa! Kalau gi sana memang wajib beli ikan terubuk masin ngan kek lapis. Memang mudah n sedap! Nexwik Inshallah Aqil pulak ke Kuching :)

::EIDA:: said...

Auw~ honeymoon time.. hehehe~~ Ieza.... Ida datang jenguk.. hehe... Folow ieza! Update selalu okay.. rindu! =p

makkkk winduuuuuuuuuuuuuuuuuu T__T

Pemikir said...

TAHNIAH.. selamat berhoneymoon...
Kampung pemikir tu sarawak. jemput singgah di blog saya ye...

IntaNBerliaN said...

a'aa saat bulan madu ni akn kita kenang smpai bila2 kan :-)

Nory Zoulkefle said...

makkk....rinduu kamu okayy...

nory pon nk gi kuching gak lah nnt...
bestnyer...

mia izzati said...

sonokknyee tengok gambar orang pi honeymoon nge..saya tak dan nak honey2 time tu sebab bape ari lepas akad nikah..raya aji...

Mak Esah said...

Wow... wonderful experience... saya pun baru je kahwin tapi belum lagi pergi honeymoon... mungkin januari ni akan pergi... =)

◕ D Y S H A S A H H I R ◕ said...

huhu, tgok gambar je.. dulu belajar kat sarawak.. da dekat 3 tahun tak p sana.. bnyak gak tmpat yg best

ameris said...

suwitt sgt bleh hanimun...
akak nk hanimun camni mimpi jelaaa..
dgn anak2, nk hanimun jd harubiru...

makkkkkkkkkk, entry baru pelissssssssssssssssssssssssss

Lyaa Suriany said...

fuyooo
puas hati bulan madu sambil shopping.
hehe

Mizz ErMa said...

wah, best3..4 hari 3 malam tu..sy ritu 3 ari 2 malam aje dk melepak kat cameron..ade rezeki lebih nnt nk p melepak tempat laen jgk lah..hehe

Zana Adieyza said...

seronoknya dpt honeymoon ke sarawak.. mesti jadi kenangan terindah kan...

Mimie said...

salam kenal...
singgah baca entry n follow

SURIA AMANDA said...

selamat berbulan madu...selamat pengantin baru...

mak, yaya baca satu2 ok. khatammmmmmmmmmmmmmmm

Mr.Superman said...

even da kwin bertahun2 nti tetap kne prg honeymoon jgk tau :D

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...