Thursday, December 19, 2013

Peringkat Kehamilan | Trimester Ketiga

Trimester 1 --> SINI
Trimester 2 --> SINI

See, anak dah nak tiga bulan, kau masih nak cerita pasal kisah kau hamil? Ada aku kisah? Bahahaha. Saja nak taip entry nak semak blog katanya. Tapi boleh juga buat panduan untuk produktiviti akan datang. Apakah? Tettt..

Bulan Ketujuh

Bermulanya Ramadhan masa ni. Aku puasa seperti biasa sampailah satu hari tu, hari untuk check up dan juga ambil suntikan Tetanus Toxoid (kancing gigi) kali kedua, nurse tak dapat cari bunyi jantung baby (kat klinik sini tak ada scan). Ah sudah. Mula-mula aku cool je. Sebab fikir baby main nyorok-nyorok, sekali bila lama sangat nurse cari sampai nurse suruh aku cari mana part baby gerak-gerak, aku mula rasa tak sedap hati. Aku try releks, tarik nafas dan fokus kat baby dalam perut. Tapi, memang baby senyap je. Nurse pun cari lagi, akhirnya dengar, tapi sangat slow. Habis je check, cucuk bagai, aku terus ajak adik lelaki aku pergi klinik swasta, klinik biasa aku double check up. Jumpa doktor, cerita pum pang pum pang, doktor terus scan. Sedih tengok baby macam terapung-apung dalam rahim tak gerak, nadi pula slow. Doktor cakap, baby tak tahan kot mama dia puasa. Aku tak kejam, tapi aku yakin dengan Allah, aku continue puasa untuk hari tu sampai habis juga. Tapi, bermula esoknya sehingga habis Ramadhan, aku tak puasa. Nasib tahun ni puasa 29 hari je. = . ='

Bulan Kelapan

Memang segala makanan aku telan. Time ni aku terfikir, kenapalah tiap rumah yang aku pergi beraya mesti hidang air gas. Aku memang tak minum air gas, jadinya aku rasa tertekan sangat. Kalau ada tuan rumah yang hidang air sirap, aku rasa memang sedap sangatlah. Sedap gile! Bila datang rumah orang beraya atau orang datang beraya rumah aku dan nampak aku, mesti dorang akan tanya, "mengandung berapa bulan?" dan juga "lelaki ke perempuan?". Mula-mula excited juga menjawab, tapi bila dah kebas telinga, jadi macam, kau dah kenapa. Bukan apa, bila aku jawab, "mengandung dan lapan bulan, due bulan depan. InsyaAllah lelaki", mostly akan cakap, "kecilnya. Kurusnya. Tak cukup makan ke? Diet ke?". Sakit hati dengar. Aku pelik orang Malaysia ni. Kalau kurus suruh gemuk, kalau gemuk suruh kurus.

Aku paling stress bila ada mulut cakap, "macam tak sesuai je perut kau ni dengan kau. Bulat je. Macam bola. Macam bantal. Macam tampal je. Macam cantik je. Macam comel je.". Aku tak faham kenapa perlu cakap macam tu dengan orang mengandung! Serius tak faham. Cubalah doakan yang baik-baik.

Time ni kami suami isteri borong terus barang baby. Tidaklah kami mensurvey sana-sini, berjalan ke hulu ke hilir mencari yang mana cantik, yang mana murah, merajinkan diri menjemah ke warehouse dan sebagainya. Pergi satu tempat, Manjaku, terus borong semua keperluan asas baby dalam masa 2-3 jam, rabak dompet pejam mata bayar kat kaunter dan settle. Gitu. Aku rasa aku gigih nak pergi window shopping, tapi encik suami tak suka pergi tempat ramai orang. Maka, pasrah. Entry lain aku cerita pasal barang baby.

Ni aku tepek gambar masa mengandung lapan bulan. Gambar masa entry raya pun ada. Ni tepek gambar lain.


Bulan Kesembilan

Masa bulan kesembilan ni lah rupa-rupanya berat baby naik sangat-sangat sampai mak aku pun cakap nampak ketara sangat perut membesar. Aku pun terasa mengah cepat lagi-lagi bila naik tangga. Rasa sakit kaki sebab tampung berat. Aku tunggu juga baby keluar masa 36 sampai 39 minggu. Tapi tak juga mahu keluar. Rupanya, baby keluar on due tepat-tepat 40 minggu mengandung.

Perubahan paling jelas aku nampak time ni, macam banyak tumbuh tahi lalat kat badan aku. Tapinya, bila bersalin je, semua hilang. Pelik tetapi benar. Ni gambar beberapa hari sebelum bersalin. Sila abaikan cahaya di wajahku itu. Suci kononnya.



+ _ + terima kasih sudi baca entri aku. sila komen dan jemput datang lagi. + _ +

5 comments:

Nory Zoulkefle said...

oklah orang cakap za kurus...
nory ni asal jumpa orang je, semua terkejut apsall badan nory naik mendadak sangat ni, ko makan ape???
agak2 nak sentap ke tak??
pasrah jela aku,nok...huhuhuh

Unknown said...

ok.. mmg nmpk sgt perut ko kedepan time 9bulan tu....
aku plk xsabar nk amek gmbr tuk anak 2nd ni.... hahahaha...

cik violet said...

kak, duk mane sekarang? :)

::EIDA:: said...

hahahhaha.. tau xpee.. darwisy dah masuk 3bulan dah. mak baru ngandung 9bulan ke? kuikuiii

Masya said...

hahahaha .. pembaca setia x kisah jugak .. anak dah lahir baru cerita, yg pening kenangan itu kan.. kan.. sy dah 5 tahun pun x sempat² nak cerita kat blog pengalaman mengandung haahahaha ...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...