Thursday, November 18, 2010

For BKT 8987

llham yang secara tiba-tiba muncul di waktu petang ketika kepala sedang penat menelaah pelajaran (skemanya ayat). Secara tiba-tiba aku teringat seseorang yang memperkenalkan aku dengan dunia blog ini. Semoga dia ada masa membaca entry aku ini. Khas buat dia.

Lewat petang saat sarat,
Hadir ilham tanpa diundang,
Memaksa jemari mengatur irama,
Lembut tapi garang,
Buat seorang teman.

Memori lama bertandang,
Sayup mengetuk jendela ingatan,
Tidak sengaja tanpa sedar,
Kenangan menari depan mata,
Membuat aku terbuai seketika.

Kau manusia mulia,
Kau manusia hebat,
Kau manusia berwibawa.

Kagum aku dengan sesuatu,
Kepunyaanmu yang bukan milikku,
Ego? Tamak?
Mungkin ya, mungkin tidak,
Aku sedar situasi,
Aku cuba memahami.

Memiliki atau mengingati?
Layakkah keduanya?
Atau tiada satu pun untukku jua?
Aku rela asal tidak hilang di pandangan mata,
Jua dengar khabar berita.

Biar memori lama jadi peneman,
Biar kenangan manis ku biar tersimpan,
Biar gelak tawa mu peneman kesunyian,
Biar namamu ku kenang-kenang.


*nota kaki: Buat insan istimewa. Pernah suatu ketika hadirmu benar-benar buat aku bahagia. Kau juga yang pernah menyuruh aku berkarya di sini. Aku teruskan ia agar bakatku tidak hilang ditelan masa.Terima kasih.


+ _ + terima kasih sudi baca entri aku. sila komen dan jemput datang lagi. + _ +

6 comments:

Unknown said...

puitisnye.. =)

ieza ashaari said...

terima kasih.. =)

edz said...

its a good one, very deep in meaning... sad, happy, and a lot of other feelings can be seen through the so called "art"... it c0mes fr0m y0ur heart and it touches mine too...

ieza ashaari said...

tq.. if u can feel it, that is good.. :)

edz said...

I hurt u that much...

ieza ashaari said...

no lah.. i'm really happy.. :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...