Sunday, October 30, 2011

Demam yang menggembirakan

Assalamualaikum semua rakan blogger.


Cuaca sekarang yang tidak menentu; kejap hujan, kejap panas, sangat-sangat menguji antibodi aku dan juga keluarga. Mula-mula abah aku diserang demam dan batuk teruk. Berbotol-botol ubat batuk ditelan, akhirnya, alhamdulillah, abah kembali sihat dan ceria. Tak sampai beberapa jam abah sihat, aku mula selsema. Esoknya, (semalam) aku demam teruk sampai tak bangun-bangun dari tidur. Dari pagi sampai ke maghrib, aku baring dan tidur saja. Apa yang ditelan, semua keluar semula. Badan pun sejuk semacam.


Hari nie, alhamdulillah, badan mula kebah. Pagi-pagi bangun, abah dah minta tolong search google maps untuk cari jalan ke beberapa tempat untuk dia pergi kenduri kahwin. Ke dengkil, banting sampailah seremban, sampailah aku naik pening kepala semula bila dia nak jalan paling dekat. Sedangkan, aku manalah tahu jalan. Sabar je lah labu.


Bermulalah kisah aku ditinggalkan bersendirian di rumah, dengan alasan, demam. Kesian aku ditinggalkan tanpa teman. Tapi, nak dijadikan cerita, tetiba pula adik angkat kesayangan aku ajak keluar berjalan-jalan. Wah, sangat teruja aku rasa. Terasa sunyi yang melanda akan hilang. Hahaha <-- gelak jahat !


Kami pun berjalan-jalan, tak jauh mana pun, ke Jusco Bukit Tinggi saja. Mula-mula cadang nak tengok wayang, tapi, disebabkan aku tak bawa sweater (demam kebekuan pula aku nanti), cadangan ditukar kepada menghabiskan suara aku yang memang dah nak habis disebabkan batuk. Alang-alang dah berjalan-jalan, aku tak peduli lah. 


Mula-mula pergi makan dulu kat Kenny. Memang tak ingat lah demam time tue kan. Aku melantak pula ice lemon tea. Sedap sungguh bila air sejuk tue lalu kat tekak. Korang bayangkan lah. Kalau kat rumah aku, mak abah aku memang pantang sangat kami minum air sejuk, lagi-lagi aku. Sebabnya, aku dulu masa kecik-kecik senang sangat semput. Bila aku buka peti sejuk jer, mesti keluar ayat ni, "air sejuk ye ? Lupa lah tu !". Maka, peti sejuk itu akan ditutup semula oleh aku. Kalau makan kat luar pula, bila aku order air sejuk, ada suara berbunyi, "sedapnya air dia", dan aku menjawab, "bukan selalu pun", sambil tersengih. Hahaha.


My lovely 'adik'. Muka tak sabar nak makan sebenarnya nie.


Lepas makan, kitaorang pun start melalak lah berpuluh lagu. Mau tak puluh lagu kalau dah TIGA JAM dalam tue. Macam-macam lagu yang kami 'sumbang'kan. Memang sangat enjoy sebab aku dah lama sangat sebenarnya tak mereleasekan tension.


Muka kenyang !
Sesi men'sumbang'kan lagu.

Sebelum ni, selalu juga aku karaoke dengan adik-adik aku. Tapi, disebabkan cuti kami dah tak sama dan kami jarang jumpa, masing-masing dah dengan jadual sendiri. Kalau kebetulan masing-masing ada di rumah, jamming di rumah saja bersama abah tercinta. Biasanya, abah lah pen'sumbang' lagu yang setia dengan lagu-lagu lama. Hahaha. Adik-adik lelaki aku pula dikerah tenaga bermain gitar tanpa henti sampai abah berpuas hati. Sangat indah memori tue kalau ingat semula.


Tidak salah berhibur bila mana diri kita perlukan hiburan. Asalkan ia tidak melalaikan.


+ _ + terima kasih sudi baca entri aku. sila komen dan jemput datang lagi. + _ +

17 comments:

jeBateja said...

mak oiii...domam2 pun leh mensumbangkan lagu..pehhh,,,,tabik....ahakz

Mr.Superman said...

bagus la.bt lg k.xpyh jaga dri tu.ckp org xnk dgr.nti da skt teruk2 spe yg ssh?parents n family jgk kn.dan yg risasu dr kejauhan abg la orgnya..:(

cha zainol said...

aku masih batuk dan demam =='

Zul fattah said...

wahh.. aku dah setahun dah, tak g karok.. huhu..

Unknown said...

engko mmg sore best ek

Prince Halilintar said...

yup..prince pon setuju tu..sbb prince pon baru demam ni...

iKhRam said...

oo g knduri, demam.. tapi karok boleh..

ta aci! tsk aci!.. haha

mr.curly said...

ooo ni kire demam nk berkarok la ye..hikhik..

jom karok cecame..lagu perigi biru 1..hikhik

Unknown said...

wahhh .. banyak tenaga even sakit2 pon .. huhu

Amri Abd Rani said...

demam pun tetap lawo....klu xdemam xtau lah pokcik...hihi

Anonymous said...

Hehe, bila dh syok lupa dah yg kita tgh sakit :)

Kte pon dpt flu trok :( Dhlh time exam mcm ape je cari tisu --

Cik Ecah said...

lame tuh karok 3jam...lebam menyayi kan hahaa...
karok dg adikberadik best kan..
hilang tensen skit...hihihi ;p

Amy Syahirah said...

hehe . dmam2 pon sempat ye karoake.happening nyee dgn adikk.klau sy,mcm anjing dgn kucing klau dkat =(

Anif Abdullah| AA said...

karok sampai 3 jam?? *pitam 2minit

kene jaga kesihatan k..skunk,musim demam :)

Amran Syah said...

lu ada adik angkat lebih tak?bak sini mang seorang dua...wakakaka

nur maisarah said...

dah lame tak karoke . fuh =.=

humble.yat said...

wah, bila pegang mikrofon, demam pun hilang yerk hihi...

owh family izfa penatang minum ais yerk..bagusnye..tabik betul lah!:-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...