Friday, April 11, 2014

Hilangkan Bekas Gigitan Nyamuk

Assalamualaikum. Musim panas sekarang ni memang mengundang nyamuk. Stress aku kalau tinggal Darwish bila dia tidur siang kat depan tv tu. Confirm atuk nenek nyamuk segala gigit kaki tangan gebu dia tu. Tak cukup kaki tangan, kat kepala pun nyamuk serang. Kadang terpaksa tutup Darwish guna kelambu dia masa dia baby tu (eh, sekarang bukan baby dah ke?). Tapi, disebabkan Darwish dah cekap, bahaya kalau dia terjaga, kelambu tu ditarik-tarik. Dahlah ada besi. Bahaya.

Maka, kadang aku terpaksa redha kalau kegebuan anggota badan Darwish digigit nyamuk. Tapi, tidaklah aku biarkan saja kesan-kesan tu menghantui badan anak bujang aku tu. Aku tanya-tanya jugak kat orang lain. Cuba juga cara macam lumurkan dengan bancuhan tepung ubi. Namun, biasa je kesannya bagi aku.

Sampailah satu hari tu, kebetulan Darwish dengan ayah dia batuk. Maka, ke kiniklah kami bertiga. Settle check batuk, aku pun tanya doktor pasal krim untuk letak kat tempat Darwish kena gigit nyamuk tu. Doktor syorkan krim ni. Calazin cream; Aqueous Calamine Cream B.P. Doktor cakap sesuai untuk diapply kat baby, untuk gigitan binatang kecil, ruam lampin etc.


Dan hasilnya dalam beberapa hari memang sangat memuaskan hati aku. Aku tak pasti kalau krim ni ada dijual kat farmasi sebab aku belum buat survey. Cer kome buat survey.



+ _ + terima kasih sudi baca entri aku. sila komen dan jemput datang lagi. + _ +

10 comments:

Ym.Bundle said...

kalau ko takde jual kat farmasi, kat mane plak nak dapat?..bleh gak aku try kat anak aku..dia dah la jenis alah skit kena gigit nyamuk ni..

- AZIE - said...

kesiannya dia..
azie dulu anak pernah jd gini, malah lg teruk..penuh dahi dgn bintat nyamuk..azie beli krim gamat apa ntah..cpt jgk hilang..

najihahfara said...

banyaknye kena gigit. kesian baby..
sy yang tua pun selalu sangat kena gigit nyamuk. x tahan

::EIDA:: said...

alahaiiii dak gebu kene gigit dek nyamukk.... habislah kegebuannn diaaaaaaaa huuu~ windu darwish!

Lady D said...

thanks beb bg info..before this aku ty doc..doc kate xpe..normal..nnt ilang sendiri...rase nak mengaum dpt jawapan camtu..xmembantu langsung..

Sheila Salim said...

Assalamualaikum ieza, siannya Darwiish.. sheila pun ada beli krim ni. hehehe memang berkesan ~~~

NasQ said...

jangan lupa pasang ubat nyamuk...

Masya said...

cian kaki gebu darwish.. ank sy dulu pun camni sensetip nyamuk gigit sampailah skrg.. nyamuk pun pandai pilih dia.. bila kaki sy selimut .. dia gigit muka.. cian amir tau.. sdhnya sy pakai jelly de bella jer.. lg pun jelly aloe vera tu mmg serbaguna.. bnyk kebaikkan .. berbaloi² beli dan guna... dah review kat blog dulu

Tea Dno said...

ade lg 1 brand. lebih kurang je nama. econazine xsilap. tu pun bagus jugak. thanks tau bagitau info ni. baby kita pun selalu kena gigit semut/nyamuk. sobs

CHEKSUE said...

byk sgt krim djual yg hnya hilang shari..mslhnya sy nk hilgkn serta merta.ade x?pelik ya..mcm xpcya ini ggitan nyamuk..psl segala dh buat elak nyamuk tp masih ada lg...hmmm

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...