Tuesday, April 29, 2014

Makanan Bayi 6 hingga 12 Bulan


Assalamualaikum. Rentetan dari entry careless yang lepas, aku terasa nak berkongsi sedikit ilmu ni. Ilmu tak banyak kena kongsi, tak boleh kedekut. Aku pun nak anak korang sihat sejahtera gebu-gebu sentiasa. Gitu.

Macam biasa, bila nak bagi anak makan, lagi-lagi nak kenalkan makanan, eloklah ikut 4 days rules. Rules ni adalah nak tengok sama ada anak kita ni sesuai ke tak, alergi ke tak dengan makanan yang kita bagi. 

Confirm ada mak pak yang cakap, bagi nestum senang, kenyang. So, terpulang pada individu. Aku buat untuk anak aku, so ini cara aku. Leceh ke, buang masa nak sediakan ke, aku yang rasa, so tak payah komen. Itu je yang aku harap.

Baiklah. Tersasul jauh. Korang boleh refer kumpulan makanan yang sesuai diberi kepada anak korang mengikut usianya. Sebolehnya, jangan tambah perasa sama gula atau garam kerana tak elok untuk penghadaman. 


Mesti ada yang cakap, orang dulu elok je bagi macam-macam. Bagi aku semuanya pasal ilmu. Bukan semua orang ada ilmu untuk semua benda. Ada part kita boleh consider, ada part kena bertegas. Part makan ni, selagi kita boleh kawal, kita kawal. Lagipun, setahun pertama tu je pun. 


+ _ + terima kasih sudi baca entri aku. sila komen dan jemput datang lagi. + _ +

6 comments:

Masya said...

lah sikitnya .. kongsikan lah info lg, darwish tgh makan apa tu?? kentang yer.. comelnya tembam..

NasQ said...

Elok macam ni... Kawal sikit...

safurara said...

hai awishomeiii!

Julia Johari said...

Omeyyyyyyy tau baby ieza...alaaa x sempat dukung ari tuh...Umi Qi dok ngejor Qi huwaaaaaaaaa

Unknown said...

ye la..bukan lama pun..setahun je..lagipun dia besar nanti semua benda dia akan makan..jadi tak perlu la risau Anak kita tak gemuk pun..heheh

Unknown said...

ye la..bukan lama pun..setahun je..lagipun dia besar nanti semua benda dia akan makan..jadi tak perlu la risau Anak kita tak gemuk pun..heheh

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...