Wednesday, April 15, 2015

Ujian Pendengaran di Klinik Audiologi HUKM


Assalamualaikum. Bagi yang mengikuti cerita anak aku, Darwish, dari mula sejak kelahiran dia sampailah sekarang, mungkin sudah sedia maklum kondisi dia. Bagi yang baru baca, mungkin sedikit pelik kenapa dia perlu melalui ujian pendengaran ni.

Darwish dilahirkan secara normal melalui kaedah vacum sebanyak dua kali. Bila dia lahir, berlaku sesuatu dan keadaan itu dinamakan sebagai HIE stage 2. Stage untuk kes HIE ni ada 4 stage kalau tak silap aku. Boleh refer kepada kisah kelahiran Darwish kat SINI dan SINIAwal tahun 2015, Darwish dah discharge sepenuhnya dari rawatan fisioterapi. Alhamdulillah. Yang tu aku belum cerita lagi kat blog. Entah bila nak menaip agaknya. Ini adalah sedikit kisah pasal kenapa perlu fisioterapi, SINI dan SINI.

Hari ini, aku nak kongsi pula pasal Darwish melalui ujian pendengaran di klinik audiologi HUKM pada hari Isnin lepas, 13 April 2015. Appointment Darwish pukul 9 pagi. Kami sampai hospital lebih kurang 8.30 pagi macam tu. Siap daftar pukul 8.50 pagi. 

Sebelum tu, al-kisah yang membawa Darwish perlu melalui ujian pendengaran ini adalah ia dikatakan prosuder biasa bagi kes HIE macam Darwish ni. Tak pastilah, tapi itu yang diberitahu. Sepanjang kami membawa Darwish ke rawatan susulan pakar, doktor tak tanya pasal ujian pendengaran ni sampailah pada satu ketika rawatan, yang incharge Darwish ni professor sama yang incharge Darwish masa dalam NICU dulu. Beliaulah yang tanya sama ada Darwish dah buat ujian pendengaran ke belum, sebab tak ada rekod. Mula-mula kami suami isteri macam confident yang ujian pendengaran ni kekdah macam yang jenis suluh telinga guna alat apa entah tu. Rupanya bukan itu.

So, professor tu pun cakap akan call kami untuk appointment ujian pendengaran. Tunggu punya tunggu sampai rawatan susulan pakar seterusnya, tak ada pun panggilan yang kami terima. Masa rawatan susulan yang terbaru hari tu, doktor yang incharge Darwish pun tanya juga sama ada Darwish dah buat ujian pendengaran ke belum. Kami pun jawab belum. Katanya, ujian pendengaran tu sepatutnya dah buat awal, sebelum usia Darwish setahun. Doktor pun pelik kenapa boleh terlepas pandang. Dan-dan tu dia bagi surat rujukan untuk terus buat appointment ujian pendengaran.

Maka, datanglah kami ke klinik audiologi HUKM seperti tarikh dan masa temujanji yang diberi. Dari jam 8.50 pagi tu, pukul 10 kot baru dapat ubat tidur. Prosuder untuk jalankan ujian pendengaran ni, Darwish perlu makan ubat tidur supaya masa ujian dijalankan dia tidak sedar. Nasib baik dapat je ubat tidur, bagi susu, terus lelap dia. Mengantuk sangat sebab memang malam sebelum tu aku biarkan dia tidur lewat dan pagi tu bangunkan awal. Sepanjang ujian pendengaran tu dijalankan, Darwish memang lena tidur. Mau tak lena kalau ubat tidur sampai 15ml. - . -"

Ujian tu tak lama. Dalam 10 hingga 15 minit. Ikut pesakit juga. Ada budak tu umur 3 bulan, dua tiga kali parents keluar masuk bilik ujian sebab bila pasang wayar-wayar tu je, budak tu terjaga. So, semuanya bergantung kepada pesakit. Ada tu yang kisahnya sampai perlu ditambah dos ubat tidur sebab makin melasak segar bugar.

Gambar Darwish masa ujian pendengaran dijalankan tak ada. Tak bawa handphone masuk sekali dalam kabin tu. Kredit kepada BLOG ini untuk gambar.



Settle ujian semua, kena tunggu turn lagi untuk jumpa doktor. Doktor terangkan outcome ujian yang dijalankan tu. Alhamdulillah, semuanya normal. Maka, itu adalah first and last Darwish berada kat klinik audiologi tu, insyaAllah.

Itulah serba sedikit kisah Darwish untuk ujian pendengaran. Untuk yang mencari maklumat pasal ujian macam ni, ujian tu tak menyakitkan bagi aku yang tengok ni. Sebab Darwish lena je tidur sepanjang proses wayar diletak. Wayar diletak kat dahi, belakang telinga dan dalam telinga. Then, ada monitor untuk kesan tindak balas. Lebih kurang macam tu lah. Dalam kabin tu, bilik jenis kedap bunyi lebih kurang untuk elak gangguan bunyi dari luar. Harapnya penjelasan ni dapat membantu sedikit sebanyak.



+ _ + terima kasih sudi baca entri aku. sila komen dan jemput datang lagi. + _ +

11 comments:

Fahimah Mahayuddin said...

Alhamdulillah. Moga darwish terus sihat & aktif

Ratu Hatiku said...

Alhamdulillah... Semoga Darwish membesar dgn sihat dan kuat.. :)

Mila Ahmad said...

In Sha Allah darwish sihat sejahtera. behave sangat.

NasQ said...

alhamdulillah kalau semuanya ok..

Nory Zoulkefle said...

Alhamdulillah..mudah2an dikurniakan kesihatan yang baik untuk darwish..membesar dgn sihat yer abang long..

boni kacak said...

semoga darwish terus sihat lagi menyihatkan.. hehe

SUHAIDA said...

alhamdulillah.moga jadi anak solehah

::EIDA:: said...

abg long behave. godjob! semoga semakin sihat hari demi hari k.. nnti mama ida bawa main lasertag lagi hehehhehehe

jeBateja said...

Semoga segalanya di permudahkan oleh NYA...

Rtp Farra Arisha said...

Punyalah lama Arisha tak blogging sampai sis ada anak 1 pun sekarang baru tahu. Doakan yang terbaik untuk Darwish ok? Hope he grows healthily & stay active like any other kids. :)

fyza naim said...

Hai eiza..pusing2 ternampak plak blog nie...alhamdulillah..darwish pun nampak semakin sihat....moge die bertambah baik.hari demi hari...besok iris pun ade appoinment mate kat hkl..mate die xleh tutup or kedip..dokter kate masalah besar tu yg kene refer hkl...hope sumenyer berjalan lancar..dokter kate myb option kene jahit sisi mate atau buat mate sntiase bnjir ngn air mate...tp cam x smpai hati je..harap ade option lain slain tu..moge iris n darwish sntiase dibawah lindungan tuhan...amin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...